CzajkówDoruchówGrabów nad ProsnąKobyla GóraKraszewiceOstrzeszówMikstat
Biuletyn Informacji Publicznej
StartMapa serwisuKontakt
Wymagane jest uaktualnienie wtyczki Flash Player.
dzisiaj jest czwartek, 23 sierpnia 2018
Wymagane jest uaktualnienie wtyczki Flash Player.
Fundusze unijne
Cyfryzacja geodezyjnych rejestrów publicznych
Rejestracja
Ogólnopolski Ranking Powiatów i Gmin
Szlaki rowerowe
Wymagane jest uaktualnienie wtyczki Flash Player.
czwartek, 23 sierpnia 2018
235 dzień roku
pn wt śr czw pt so nd
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
imieniny
Apolinarego, Miły, Róży
Pytanie do starosty
Ambulatoryjna Pomoc Specjalistyczna
Dyżury aptek
Tapety
E-kartki
Kursy walut
Pogoda
PKP
PKS
Bramki SMS
Totalizator sportowy
Licznik
Licznik odwiedzin:
4 993 485
Dzisiaj:
2
Gości on-line:
1
Twoje IP:
77.65.71.59
Fotogaleria
WRPO w Powiecie Ostrzeszowskim - film podsumowujący
Biuletyn Informacji Publicznej
Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych
ZPP
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Wielkopolski Urząd Wojewódzki
Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania
Stowarzyszenie Ostrzeszowskie Centrum Przedsiębiorczości
logo wrpo
razemdoks
PUE
Konno Koleją
Szybka terapia onkologiczna
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Loteria Pargonowa
Krajowa Mapa Zagrożeń i Bezpieczeństwa

Stanowiska Konwentu

 
2016-11-09

Stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Wielkopolskiego z dnia 26 września 2016 r. w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej pomocy finansowej oraz ochrony prawnej dla powiatów pozbawianych własności nieruchomości

 

STANOWISKO

Konwentu Powiatów  Województwa Wielkopolskiego

z dnia 26 września  2016 r.

w sprawie podjęcia inicjatywy ustawodawczej

dotyczącej pomocy finansowej oraz ochrony prawnej

dla powiatów pozbawianych własności nieruchomości

 

          Konwent Powiatów Województwa Wielkopolskiego stoi na stanowisku, iż koniecznym jest podjęcie inicjatywy ustawodawczej w sprawach rekompensowania powiatom z budżetu Skarbu Państwa wydatków związanych z odzyskaniem przez byłych właścicieli nieruchomości bezprawnie znacjonalizowanych na podstawie dekretu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej (Dz.U. z 1945 r. Nr 10, poz. 51 z późn. zm.), w stosunku do których unieważnione zostały decyzje komunalizacyjne bądź objęcie nieruchomości powiatów - w stosunku do których wydane zostały decyzje komunalizacyjne - wykorzystywanych lub przeznaczonych na cele publiczne ochroną prawną umożliwiającą pozostawienie takich nieruchomości w zasobach powiatów za odszkodowaniem wypłacanym z budżetu Skarbu Państwa.

        W ostatnich latach, w konsekwencji wydawanych przez Wojewodę Wielkopolskiego decyzji stwierdzających, że przejęcie przez Skarb Państwa zespołów pałacowo - parkowych nie podpadało pod działanie dekretu PKWN  z dnia 6 września 1944 r. o przeprowadzeniu reformy rolnej, Minister Skarbu Państwa orzeka o nieważności nabycia tych nieruchomości przez powiaty na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.).

       Decyzje te umożliwiają spadkobiercom byłych właścicieli zespołów pałacowo - parkowych, w których od 1 stycznia 1999 r. działają powiatowe jednostki organizacyjne, takie jak szkoły, domy pomocy społecznej i domy dziecka odzyskanie utraconego mienia.

      W sytuacji, gdy powiat nie posiada w swoim zasobie nieruchomości, które mogłyby zostać zaproponowane nowym właścicielom jako nieruchomości zamienne, bądź gdzie powiatowe jednostki organizacyjne mogłyby zostać przeniesione bez negatywnych skutków dla ich dalszego funkcjonowania, jedynym wyjściem pozostaje zakup bądź dzierżawa nieruchomości od nowych właścicieli. Powiaty nie są w stanie wyasygnować takich środków z własnych budżetów.

       Nieruchomości będące przedmiotem roszczeń powiaty nabyły w 1999 r. z mocy prawa, w dobrej wierze i gospodarowały nimi w taki sposób, aby jak najlepiej wykonywane były cele publiczne, którym realizacji służyły te nieruchomości. Wiązało się z unowocześnianiem i rozbudowywaniem otrzymanych od Skarbu Państwa obiektów, m.in., po to, by - jak w przypadku domów pomocy społecznej - dostosować je do nowych standardów, narzucanych przez przepisy prawa.

      Istniejące obecnie uregulowania prawne powodują, że to jednostki samorządu terytorialnego ponosić muszą konsekwencje niezgodnego z prawem działania Skarbu Państwa. Spadkobiercy byłych właścicieli nieruchomości bezprawnie znacjonalizowanych w pierwszej kolejności kierują swoje roszczenia do podmiotów, w których władaniu znajduje się odzyskane przez nich mienie, czyli do jednostek samorządu terytorialnego.

      Skoro Skarb Państwa użytkował bezprawnie przejęte nieruchomości przez ponad 50 lat, dlaczego to samorząd powiatowy, który nabył je w dobrej wierze ponad 15 lat temu, ma w całości odpowiadać za skutki wadliwej nacjonalizacji?

      W dniu 1 stycznia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy  o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. z 2013 r. poz. 1643), która umożliwiła przyznanie miastu stołecznemu Warszawie w latach 2014 - 2016 dotacji celowej z Funduszu Reprywatyzacji na dofinansowanie wypłaty odszkodowań za nieruchomości przejęte przez Skarb Państwa.

        Z dniem 17 września 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz.U. z 2016 r. poz. 1271), nazywana „małą ustawą reprywatyzacyjną”, na podstawie której ochronę prawną uzyskały, nieruchomości miasta stołecznego Warszawy, m. in., przeznaczone lub wykorzystywane na cele publiczne.

        Oczekujemy, że pomocą finansową i prawną ze strony Państwa zostaną objęte również inne jednostki samorządu terytorialnego, które stoją przed problemem utraty mienia służącego realizacji ich ustawowych zadań.

 

                                                                  Przewodniczący

                                      Konwentu Powiatów  Województwa Wielkopolskiego

                                          Lech Janicki

                                             Starosta Ostrzeszowski

 Starosta Gostyński

              /-/

Robert Marcinkowski

 

Marzena Pomorska

Starostwo Powiatowe w Ostrzeszowie, ul. Zamkowa 31, 63-500 Ostrzeszów, pow. Ostrzeszowski, woj. wielkopolskie
tel.: 62 732 00 40, fax: 62 730 17 71, email: starosta@powiatostrzeszowski.pl, http://www.powiatostrzeszowski.pl
NIP: 514-01-37-902, Regon: 250856606
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8 Strona zgodna z WCAG AA
projekt i hosting: INTERmedi@
zarządzane przez: CMS - SPI