CzajkówDoruchówGrabów nad ProsnąKobyla GóraKraszewiceOstrzeszówMikstat
Biuletyn Informacji Publicznej
StartMapa serwisuKontakt
Wymagane jest uaktualnienie wtyczki Flash Player.
dzisiaj jest czwartek, 23 sierpnia 2018
Wymagane jest uaktualnienie wtyczki Flash Player.
Fundusze unijne
Cyfryzacja geodezyjnych rejestrów publicznych
Rejestracja
Ogólnopolski Ranking Powiatów i Gmin
Szlaki rowerowe
Wymagane jest uaktualnienie wtyczki Flash Player.
czwartek, 23 sierpnia 2018
235 dzień roku
pn wt śr czw pt so nd
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
imieniny
Apolinarego, Miły, Róży
Pytanie do starosty
Ambulatoryjna Pomoc Specjalistyczna
Dyżury aptek
Tapety
E-kartki
Kursy walut
Pogoda
PKP
PKS
Bramki SMS
Totalizator sportowy
Licznik
Licznik odwiedzin:
4 993 485
Dzisiaj:
2
Gości on-line:
1
Twoje IP:
77.65.71.59
Fotogaleria
WRPO w Powiecie Ostrzeszowskim - film podsumowujący
Biuletyn Informacji Publicznej
Wielkopolski Ośrodek Kształcenia i Studiów Samorządowych
ZPP
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Wielkopolski Urząd Wojewódzki
Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania
Stowarzyszenie Ostrzeszowskie Centrum Przedsiębiorczości
logo wrpo
razemdoks
PUE
Konno Koleją
Szybka terapia onkologiczna
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Loteria Pargonowa
Krajowa Mapa Zagrożeń i Bezpieczeństwa

Stanowiska Konwentu

 
2011-09-16

Stanowisko Konwentu Starostów Województwa Wielkopolskiego z dnia 1 lipca 2011

 

Stanowisko Konwentu Starostów Województwa Wielkopolskiego

 

z dnia 1 lipca 2011

 

w sprawie reorganizacji wymiaru sprawiedliwości

 

 

 

Konwent Starostów Województwa Wielkopolskiego opowiada się przeciwko zapowiadanym przez Prokuraturę Generalną  zmianom w organizacji wymiaru sprawiedliwości w RP, których skutkiem byłoby łączenie małych prokuratur i likwidacja najmniejszych placówek.
Za pozostawieniem dotychczasowej struktury przemawia szereg argumentów:

 

1. Prokuratura jest jedną z najważniejszych instytucji państwowych funkcjonujących w powiecie oraz zapewniających mieszkańcom poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza w sytuacji zagrożenia przestępczością. Likwidacja prokuratur rejonowych spowoduje wiele utrudnień dla mieszkańców, urzędów i firm, ograniczy dostęp do wymiaru sprawiedliwości.

 

2. Likwidacja prokuratur rejonowych w mniejszych miejscowościach stanowi jawne naruszenie celów reformy administracyjnej z 1998 r. w wyniku której powstały powiaty, jako centra regionalnej integracji samorządowej. Miały one zapewnić mieszkańcom kompleksowe załatwienie spraw indywidualnych na szczeblu powiatu, do czego należy zaliczyć również zapewnienie równego dostępu do wymiaru sprawiedliwości. Wyprowadzenie prokuratur rejonowych z miast będących siedzibami powiatów osłabia i degraduje powiat.

 

3. Żadne względy natury ekonomicznej nie usprawiedliwiają ogromnych kosztów społecznych, jakie mogą mieć miejsce w przypadku urzeczywistnienia się planów likwidacji siedziby prokuratury w mniejszych miastach powiatowych.

Bezpośrednim tego skutkiem byłoby m.in. pogorszenie dostępności do usług publicznych, zwiększenie kosztów dochodzenia swoich praw przez mieszkańców, wydłużenie czasu trwania postępowania.

Uważamy, że planując jakiekolwiek zmiany w strukturze wymiaru sprawiedliwości należy rozróżnić sytuację mieszkańców dużych miast i ich okolic, gdzie z uwagi na gęstość zaludnienia sieć komunikacyjna jest bardzo dobrze rozwinięta od sytuacji mieszkańców mniejszych ośrodków administracyjnych.

 

4. Przeniesienie prokuratur rejonowych do większych ośrodków utrudni współpracę prokuratury z Komendą Powiatową Policji i Sądem Rejonowym, które pozostałyby w swojej właściwości. Znacznie wzrosną koszty prowadzonych postępowań, tj. koszty dojazdu prokuratorów czy też koszty zwrotu za przejazd świadków.

 

 

5. Niebagatelne znaczenie mają także względy organizacyjne. Prokuratury, które miałyby przejąć likwidowane jednostki nie są przygotowane do zmian. Nie mają dostatecznych warunków lokalowych i technicznych.

 

6. Często lokalne prokuratury oprócz ścigania przestępstw świadczą również pomoc prawną
z zakresu prawa cywilnego, administracyjnego oraz prawa pracy. Dzięki tym działaniom bardzo często pomoc mogą uzyskać osoby najbiedniejsze.

 

 

Wszystkie przytoczone argumenty przemawiają za pozostawieniem dotychczasowej struktury organizacyjnej prokuratur rejonowych, nie zachodzi żadna potrzeba zmian na mapie prokuratur.

 

Mając powyższe na uwadze Konwent Starostów Województwa Wielkopolskiego jest
za utrzymaniem prokuratur rejonowych i ich właściwości w niezmienionym stanie.

 

 

 

 

 

Z poważaniem

Przewodniczący

Konwentu Starostów

Województwa Wielkopolskiego

 

/ - / Lech Janicki

    Starosta Ostrzeszowski

 

                                              

 

 

 

 

Marta Psikus

Starostwo Powiatowe w Ostrzeszowie, ul. Zamkowa 31, 63-500 Ostrzeszów, pow. Ostrzeszowski, woj. wielkopolskie
tel.: 62 732 00 40, fax: 62 730 17 71, email: starosta@powiatostrzeszowski.pl, http://www.powiatostrzeszowski.pl
NIP: 514-01-37-902, Regon: 250856606
Poprawny HTML 4.01 Transitional Poprawny arkusz CSS Poprawne kodowanie UTF-8 Strona zgodna z WCAG AA
projekt i hosting: INTERmedi@
zarządzane przez: CMS - SPI