Stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Wielkopolskiego
z dnia 5 listopada 2015 roku
w sprawie
produktów spożywczych
przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży
w jednostkach systemu oświaty
Właściwe odżywianie jest istotnym czynnikiem życia ludzkiego, szczególnie dzieci i młodzieży. Edukacja w tym obszarze powinna być długofalowym i wielokierunkowym procesem, zaczynającym się już w środowisku rodzinnym dziecka, a ostatecznie ugruntowanym w szkole.
Wdrożone w życie z dniem 1 września 2015 r. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach - w docelowym zamyśle zasadne - okazało się zbyt restrykcyjne i w efekcie wywołało wiele negatywnych skutków.
Ograniczenia żywieniowe spowodowały ogromne zubożenie asortymentu w szkolnych stołówkach i sklepikach. Szybkie tempo zmiany nawyków żywieniowych wywołało skutek odwrotny od zamierzonego. Drastycznie spadła liczba uczniów korzystających z posiłków wydawanych w szkolnych stołówkach, zaś działające w szkołach sklepiki w większości zawiesiły swoją działalność. Równocześnie obserwuje się wzrost grona dzieci i młodzieży przynoszącej do szkoły własne śniadanie obfitujące w produkty niedopuszczone do sprzedaży powyższym rozporządzeniem. Daje się również zauważyć niepokojące zjawisko odsprzedaży produktów innym uczniom. Ponadto, obserwuje się bardzo częste opuszczanie przez uczniów terenu szkoły podczas przerwy i udających się na zakupy do okolicznych sklepów. Dodatkowo korzystający dotychczas ze stołówek, nie spożywają posiłków, w efekcie czego znaczna ilość żywności jest marnowana i,,trafia do śmietnika”. Obwarowania prawne wynikające z wdrożonego rozporządzenia znacznie utrudniły dotychczasowym ajentom prowadzenie sklepików szkolnych. Problem dotyczy głównie spadku sprzedaży podyktowanego ograniczonym asortymentem, w dużej mierze nie zgodnym z popytem i oczekiwaniami klienta i jednocześnie znacznie droższym od dotychczas dostępnych i akceptowanych produktów.
Całkowicie nieprzemyślanym czynnikiem w trakcie prac legislacyjnych związanych z przytoczonym rozporządzeniem jest termin wdrożenia w życie przyjętych uregulowań. Prace organizacyjne związane z przygotowaniem stołówek szkolnych do niezakłóconego działania w każdym kolejnym nowym roku szkolnym rozpoczynają się już w okresie miesiąca lipca, bowiem ustawa prawo zamówień publicznych obliguje dyrektorów szkół i placówek oświatowych do stosowania odpowiednich procedur z zachowaniem wymaganych terminów. Ustalenia uszczegóławiające współpracę i warunki umowy z producentami, dostawcami, instytucjami pomocowymi (GOPS/ MOPS) zawierane są w miesiącu poprzedzającym rozpoczęcie kolejnego roku szkolnego. Przyjęte warunki współpracy wpływają na określenie wysokości stawki żywieniowej obowiązującej do końca danego roku kalendarzowego. Koszt zakupu wymaganych rozporządzeniem artykułów spożywczych dopuszczonych do obrotu w stołówkach znacznie przewyższa dotychczas przyjętą stawkę. Wzrost kosztów żywienia, obok walorów smakowych o których wspomniano wcześniej, jest nader istotnym czynnikiem powodującym rezygnację wielu uczniów z posiłków serwowanych w stołówkach szkolnych.
Należy zastanowić się i rozgraniczyć również wymagania żywieniowe dotyczące dzieci w szkołach podstawowych i szkołach ponadgimnazjalnych, kształcących również osoby pełnoletnie.
Liczymy na zrozumienie powyższych argumentów i jako organy prowadzące szkoły i placówki oświatowe - odpowiedzialne za jakość i warunki kształcenia dzieci i młodzieży - występujemy z wnioskiem o ponowną analizę wytycznych zawartych w wydanym rozporządzeniu.
Przewodniczący
Konwentu Powiatów
Województwa Wielkopolskiego
Mariusz Roga Lech Janicki
Starosta Słupecki Starosta Ostrzeszowski